Vytáčí vás, když je doma nepořádek? Rozčilují vás všude poházené hračky, kusy oblečení či vršící se nádobí a prádlo? Nepořádek může snadno spouštět náš hněv. Pojďme se podívat blíže na to proč a co s tím.

 

Nepořádek stěžuje fungování

Nepořádek nám komplikuje běžné fungování, když:

  • stěžuje orientaci – nevíte, kde co je, a určitou věc musíte nějakou chvíli hledat.
  • se pletou pod nohami kostičky a vy nemůžete rychle přejít místnost, aniž byste nemusela našlapovat jak po minovém poli či riskovat, že na něco šlápnete a buď zničíte hračku nebo si pohmoždíte nohu
  • nemáte prostor, kde si sednout, kde připravovat jídlo, případně do čeho
  • bojíte se pozvat někoho dál a tak nezvete či odmítáte návštěvy

To však není vše. Možná u vás doma to není tak hrozné, že byste musela každou chvíli něco hledat či byly všude nějaké věci a i tak cítíme, že vám nepořádek vadí.

 

Ovlivňuje naši psychiku

Nepořádek totiž ovlivňuje i to, jak se cítíme.

Prostor okolo nás souvisí s prostorem uvnitř nás. Oba tyto prostory se vzájemně ovlivňují. A tak tedy, když vnímáte kolem sebe stále chaos a nepořádek, dřív nebo později ho najdete i uvnitř sebe.

 

I naši hladinu energie

Nepořádek nám ubírá energii. Každá věc, kterou vlastníme, na sebe nabaluje část naší energie.

A jsou-li ty věci navíc neuspořádané a čekající na dodělání, přitahují naši pozornost a váží tak ještě více naši energie. Souvisí to s nedokončeným (neuzavřeným) tvarem.

(Význam uzavírání a dokončování tvarů popisuje Gestalt psychoterapie i psychoterapie zaměřená na tělo – tady jde hlavně o dokončení energetického cyklu spojeného často s nějakým pohybem a s emocemi.)

 

A pro některé z nás je to ještě zásadnější než pro jiné

Únik energie skrze neuspořádané prostředí se děje všem. Některým z nás však ještě víc.

Záleží, nakolik jsme strukturovaní, pořádkumilovní a potřebujeme systém či naopak jsme schopni tolerovat chaos a fungovat v něm. Částečně jsou nám tyto charakteristiky už dané, to ale neznamená, že by s nimi nešlo během života pracovat a posouvat se blíž bodu, ve kterém nám bude lépe.

 

A také v určité dny to pociťujeme více

My ženy jsme cyklické bytosti a to, nakolik nám vadí nepořádek, může být ovlivněno i fází menstruačního cyklu. Většinu žen vytáčí nepořádek (a spousta dalších věcí) nejvíc v premenstruační fázi. V této době má také mnoho žen potřebu uklízet. Je to způsob, jak se oddělit od starého, vymést špínu a prach, vyházet nepotřebné nejen venku, ale i uvnitř sebe. Více o menstruačním cyklu a o tom, jak ovlivňuje náš hněv, křik i toleranci (nejen) k nepořádku najdete v článku U nás doma křičí čarodějnice.

 

 

Co je pod tím

Nemohu nezmínit přesvědčení, představy a očekávání, která jsou v pozadí a sehrávají významnou roli.

 

Z dětství

Co jste slýchávaly, když jste byly malé?

Já například: „Nikdo tě nebude chtít, když si nebudeš uklízet.“

 

Na základě okolí

Úklid bývá také velmi často na pozadí nejednoho sporu v rodině s dětmi.

  • Možná tušíte výčitku ze strany svého muže.
  • Možná tušíte výčitku ze strany své tchyně či matky.
  • Možná se srovnáváte s kamarádkou či sousedkou, která máte pocit, že zvládá mít vždy naklizeno.

 

Pocity, ke kterým nás to vede

Snadno pak spadneme do některého z následujících pocitů, které nám může nepořádek spustit:

  • pocit zahlcení (příliš mnoho věcí, chaosu, nedokončeného, emocí…);
  • pocit zmaru, frustrace (stále jen dokolečka uklízím a stejně to není nikde vidět);
  • pocit neschopnosti – pocit, že nejsem dost dobrá – nejsem dost dobrá máma či dokonce, že jsem špatná máma (když nezvládám ani tak základní věc jako je udržovat pořádek a vést k tomu své děti, případně se nechám nepořádkem natolik rozhodit, že pak křičím).

 

Nepořádek jako spouštěč hněvu

Hněv je přirozenou reakcí na frustraci. Pokud vnímáte nepořádek jako překážku k čemukoli, po čem toužíte, pokud cítíte pocit zmaru či ohrožení (třeba tím, že ve vás vyvolá pocit, že nejste dost dobrá), je pochopitelné, že ve vás nepořádek spouští hněv.

A někdy je to prostě jen ta poslední kapka. Zvláště, když jste unavená.

 

Co s tím?

Abychom mohly s věcmi pohnout, je třeba nejprve uvědomění, že mi něco nevyhovuje a chci to jinak.

Vytáčí vás nepořádek?

Ok. A chcete s tím něco dělat? Jste ochotna s tím něco dělat? Teď?

Možná ne a je to v pořádku.

Pokud ano, je třeba jít do akce. Ne o tom jen číst. Ne zkusit jeden tip, aby se neřeklo a abych dokázala druhým i sobě, že na mě to stejně nefunguje. Ale rozhodnout se opravdu věci měnit. A dělat to kvůli sobě.

Začít nepořádkem nebo prací s emocemi a pocitem hněvu? Doporučuji začít tam, kde vnímáte, že vás to více tlačí. Ono je to provázané, takže stejně ovlivní jedno druhé.

Jak začít pracovat s hněvem, popisuji zde.

 

Ohledně nepořádku mám těchto pár tipů:

1. Pracujte s vnitřním nastavením.

Jak se v nepořádku cítíte? Jak se doma chcete cítit? Co byste si přála? Jaké to bude, ať toho dosáhnete?

Jaká přesvědčení, očekávání a představy jsou v pozadí? Jsou všechna vaše? Opravdu zobrazují realitu? Stojí za to je přezkoumat. Jaké by mohly být, jaké byste je chtěla mít, aby vám lépe sloužily?

Více o přesvědčení, očekávání a představách, která stojí za naším hněvem, najdete v e-booku Papiňák pod kontrolou. A ještě detailněji se jim věnujeme v on-line kurzu Jak méně křičet a žít ve větší harmonii.

 

2. Vytvořte si systém

To, co nám hodně ulehčuje fungování, je sada zvyků a systém. Utvořte si takový, který bude pracovat ve váš prospěch.

Ať už je to v podobě návyků

  • pravidelného úklidu každý den ve stejnou dobu,
  • úklidu ihned po činnosti (aspoň věci, které lze udělat do 2-5 min.)
  • v podobě přesně daného místa na jednotlivé věci.

Nebo jakkoli jinak.

 

3. Zapojte celou rodinu, delegujte, outsourcujte

Nemusíte zvládat vše sama. Promluvte si o tom s celou rodinou a rozdělte si povinnosti. Pro někoho může být řešení i paní na úklid.

 

4. Zamilujte si úklid

Zní to divně? Pokud ho nesnášíte, tak pravděpodobně ano. Co kdyby to však mohlo jít zábavněji a s větší lehkostí?

  • Někomu pomáhá hudba a možnost se při úklidu vlnit a tančit.
  • Někdo si úklid zpříjemňuje poslechem přednášek, videí, audioknih.
  • Lze uklízet i hravě spolu s dětmi – a bavit se vymýšlením her, jak dostat autíčka zpět do garáže, jak dát panenky spát do skříní, teleportovat kostičky do krabice atd.
  • Nebo vzít úklid jako očistný rituál, který děláme samy pro sebe – tím, že si uklízíme prostředí okolo nás, uklízíme si i samy v sobě.
  • Úklid můžeme využít i na odpočinutí mozku – chvíli jen být tady a teď a zaměstnat ruce a vypnout hlavu. Mozek se vám poté odmění lepším fungováním, novými nápady a větší koncentrací.

 

5. Ovládněte aspoň kousek prostoru

Nemusíte hned zvládnout megalomansky vše. Ale co třeba se pro začátek soustředit aspoň na jednu část místnosti, jeden koutek, kde trávíte nejvíc času a kde je to pro vás nejdůležitější? Jaký prostor je to u vás?

Někomu dělá dobře udržovat třeba i jen část plochy – čisté podlahy nebo čistý stůl (jídelní, pracovní) nebo kuchyňskou linku. I taková „maličkost“ jako ustlaná postel může změnit pocit z celé místnosti a dokonce i z vašeho dne. Nevěříte? Tak to vyzkoušejte. Opravdu to funguje. Mám to o vyzkoušeno na vlastní kůži.

 

6. Vyřazujte, minimalizujte a zbytku dejte pevné místo

K trvalému udržování pořádku pomáhá nehromadit. Zbavit se přebytečného a dále neshromažďovat hromadu věcí. Minimalizovat množství věcí, které vlastníme. A zbytku věcí dát pevné místo.

Pokud stejně jako já neradi vyhazujete věci, které ještě slouží, můžete je darovat i dál. Třeba pomocí následujících stránek a iniciativ:

Nevyhazuj to

Vše za odvoz

Knihovna věcí – zajímavý projekt, zejména pro ty, kteří mají Prahu na dosah

Swapy – akce, na které můžete donést věci, které chcete darovat, a odnést si místo nich jiné (existují i různé regionální skupiny, např. Swap Prague)

 

Co pomohlo mně

Mně osobně s vyřazováním věcí hodně pomohla kniha Marie Kondo Zázračný úklid.

A s udržováním pořádku kurz Týden pro Váš domov, kdy jsem si během týdne pořádně uklidila několik místností a zjistila, že se v takovém prostoru opravdu cítím úplně jinak a že jsem schopna uklízet a pořádně vše uklidit, dám-li tomu prioritu (zároveň jsem si během kurzu ještě více uvědomila, že často nejsem ochotna mít úklid jako prioritu). Pocítila jsem také, o kolik je snadnější udržovat uklizený prostor než to dlouho odkládat a pak to muset dělat ve velkém.

A také jsem se díky kurzu i díky výše uvedené knize podívala na dům jinýma očima a rozhodla se cítit se v něm lépe.

 

Jak to máte s (ne)pořádkem Vy? Vytáčí Vás? Co vám pomáhá ho zvládat?

Latest posts by Pavla Kupčo (see all)

Chcete se podělit o své dojmy a zkušenosti? Máte dotaz? Pište do komentářů:

comments

Níže zadejte své křestní jméno a e-mail

 

Pošlu Vám e-book Z bouchajícího papiňáku laskavou mámou. A spolu s ním získáte i pravidelnou dávku inspirace, jak žít šťastněji a vyrovnaněji (nejen) s dětmi.

 

 

Váš e-book už je na cestě k vám!

Níže zadejte svůj e-mail.

Pošlu Vám e-book Z bouchajícího papiňáku laskavou mámou. A spolu s ním získáte i pravidelnou dávku inspirace, jak žít šťastněji a vyrovnaněji (nejen) s dětmi.

Vaše osobní údaje (jméno, e-mailová adresa) jsou u mě v bezpečí a budu (Mgr. Pavla Kupčo, IČ: 04883187, se sídlem K parku 298, 251 01 Nupaky) je na základě vašeho souhlasu zpracovávat podle zásad ochrany osobních údajů , které vycházejí z české a evropské legislativy.

Stisknutím tlačítka vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním potřebným pro zaslání e-booku a dalších newsletterů ode mě, které se budou týkat souvisejícího tématu.

Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat kliknutím na tlačítko ODHLÁSIT v každém zaslaném e-mailu.

You have Successfully Subscribed!