Jak si užívat mateřství? Jak zažívat více úžasných chvil se svými dětmi? Chvil, které si užijete vy i vaše děti. Chvil, na které budete všichni nejen rádi vzpomínat, ale už v daný okamžik budete cítit v každé buňce těla radost, vděčnost a naplnění – že tohle je ono, toto je to, co jste vždy chtěla žít.

Mám recept.

Vše je řečeno ve videu.

Pokud si jej momentálně nemůžete přehrát nebo raději čtete, přidávám jeho sdělení i v písemné podobě:

Nyní zažívám mnohem více úžasných okamžiků se svými dětmi, než tomu bylo dřív

K natočení videa mne přivedlo uvědomění, kolik nádherných okamžiků se svými dětmi zažívám v porovnání s tím, co bylo dřív.

Okamžiků, které bych si mohla zarámovat do pomyslného alba ideálních mateřských chvilek. Nebo z nich mohla vytvořit působivou reklamu na šťastné mateřství.

Chvíle, kdy jsem uspávala syna a přitom mu zpívala a jednou písní mu vykouzlila úsměv na rtech i dojala sebe samu; chvíle, kdy mi vyjadřuje lásku a užíváme si společná objetí; chvíle, když jsme pouštěli draka, běhali nahoru a dolů, vláli nám přitom vlasy, synovi zářily oči a nadšeně se smál.

Mám pocit, že dřív těch chvil bylo méně a neuměla jsem si je tak užívat, jak to umím dnes.

Byly doby, kde jsem se sebe samé ptala, jak to udělat, abych si mateřství více užívala. Abych se tak nestresovala, nevybuchovala kvůli maličkostem.

Jsem přesvědčena, že dnes mám recept.

 

Recept, jak můžete i vy

Na vlastní kůži jsem zažila a zažívám, že čím více odblokujeme negativní emoce (a že jsem jich v sobě měla mnoho potlačených, které se ve mne nashromáždily v průběhu života), dovolíme si je prožít a nechat je odejít, tím více a plněji pak můžeme zažívat i ty pozitivní. A ten posun může být obrovský.

Setkávám se s tím, že některé ženy mají obavy dát sebemenší pozornost negativní emoci, protože slyšely nebo četly, že čemu věnujeme pozornost, to roste.

Anebo při každém negativním pocitu se snaží rychle se přepnout do pozitivna a vnímat, co je v jejich životě v pořádku a být vděčné za to, co mají, a to negativní nevidět, nevnímat, nepřipustit.

Pozor, já vás nechci odrazovat od vnímání pozitivních pocitů, to vůbec ne. Klidně si pište deník vděčnosti, může být dobrý pomocník, jak více vnímat v našem životě to dobré.

Jen bych k tomu ráda dodala, že pokud budete zároveň potlačovat všechny negativní pocity a přehlížet je, aby náhodou nenabobtnaly, nebude vám to fungovat a nebudete se cítit o moc šťastnější.

Naopak, čím více nepříjemné pocity ignorujeme, tím více se budou hlásit. A bobtnat budou stejně, jen někde pod hladinou a pak hrozí, že vás z ničeho nic smete vlna tsunami či ze země se najednou vyvalí obrovský gejzír a napáchá víc škody, než kdybychom daným emocím věnovaly pozornost ještě v zárodku.

Nemusíte vyloženě vyhlížet cokoli nepříjemného, ale když to samo přijde a ťuká na vás a hlásí se to o slovo, vyslyšte to.

Nemůžeme zažívat více pozitivních emocí a být šťastnější, ignorujeme-li ty negativní.

A co tedy s těmi negativními pocity dělat?

 

Návod na práci s negativními emocemi

První krokem je si jich všimnout, zaregistrovat je, když tu jsou. A jen je vnímat: Co je to za pocit? Kde jej cítím v těle? Napadá mě k němu něco?

Z počátku budete mít možná problém některé emoce pojmenovat, to nevadí, stačí je vnímat a pokusit se to nějak zachytit – třeba i metaforou.

Například: cítím se divně. V nepohodě. …asi v sobě cítím napětí. Kde nejvíc v těle? V čelisti. Cítím, jak mám zaťaté zuby. Jako bych skousávala něco hodně tvrdého. Jako bych měla něco skousnout, ale já nechci. Cítím se naštvaná. Pořád něco skousávám, že zas budu dnes i zítra s dětmi sama celý den, protože zítra má manžel párty a pozítří hokej. A babička tento týden také nedorazí. A… a… a… A já mám vztek. Už ho cítím i v rukách. Zase budu na všechno sama. Zase vše leží jen na mne. Sakra.

Někdy zaregistrování a vyslyšení pocitu samo o sobě stačí. Někdy ne, zvláště když se nabaluje na něco z minulosti a už je toho v nás více.

Konkrétní techniky, jak pracovat s negativními emocemi, zejména emocí hněvu, učím v e-booku Papiňák pod kontrolou, a budeme se jim také velmi podrobně věnovat v nově otevřeném on-line kurzu Jak méně křičet a žít ve větší harmonii. V kurzu budete mít navíc možnost naučit se krom mých zaručených technik i techniku EFT od jedné velmi šikovné koučky.

Toto je tedy můj recept: chcete-li si s dětmi užívat více příjemných chvil, více si užívat mateřství a cítit se šťastnější, neignorujte negativní emoce. A už vůbec ne, pokud z vás občas stříkají.

Mějte se krásně a ať se vám daří žít šťastně s pozitivními i negativními emocemi a na těch negativních růst.

Pavla Kupčo

Psycholožka, bodyterapeutka a matka. Na základě svých zkušeností (osobních i profesních) pomáhá ženám lépe zvládat jejich emoce, aby nemusely bouchat vzteky a křičet na své děti. Pomáhá jim zažívat více klidu, lásky a harmonie.

K přijetí, prožití a transformaci hněvu používá nejen techniky práce s myslí, ale i s tělem. Zahrnutí těla umožňuje rychlejší a efektivnější změny.

Inspiruje, jak růst se svými dětmi i se svým hněvem.

Je autorkou e-booku Papiňák pod kontrolou: Jak přestat křičet na své dítě, meditace Dobrá máma a on-line kurzu Jak méně křičet a žít ve větší harmonii se sebou samou i se svými dětmi.

Její příběh si můžete přečíst zde.

Chcete se podělit o své dojmy a zkušenosti? Máte dotaz? Pište do komentářů:

comments

Níže zadejte své křestní jméno a e-mail

 

Pošlu Vám e-book Z bouchajícího papiňáku laskavou mámou. A spolu s ním získáte i pravidelnou dávku inspirace, jak žít šťastněji a vyrovnaněji (nejen) s dětmi.

 

 

Váš e-book už je na cestě k vám!