Hurá! Prázdniny!!! Děti jsou nadšené. Matky (zvláště samoživitelky) méně a i ty ostatní, které první prázdninový den oplývaly nadšením, to většinou po pár týdnech intenzivního pobytu s dětmi přejde.

V tomto článku najdete tipy, jak si prázdniny společně užít, vyhnout se dusnu a hlavně výbuchům hněvu.

Bacha na očekávání

Spolehlivým zabijákem skvělých prázdnin či skvělé dovolené jsou přehnaná očekávání. Jsou také častým zdrojem našich výbuchů hněvu.

Těšte se na společný čas, těšte se ze společného času, ale buďte zároveň realističtí.

Tak, jako není možné, aby všechny dny byly bez mráčku, není možné, abyste byli všichni stále výborně naladění. Ani o prázdninách. A možná dokonce zvláště ne o prázdninách.

Intenzivní pobývání celé rodiny dohromady může být samo o sobě stresorem. Přidá-li se k tomu extrémní vedro, dlouhé letní dny nabité mnoha podněty a zážitky, může to být i únavné a vyčerpávající. To ale neznamená, že je to špatně.

Jen je lepší se připravit na to, že i během prázdnin a dovolené máme nárok na to být i unavení, mrzutí, podráždění. Těžko čekat, že dva měsíce nebudou děti kňourat, brečet a my nezvýšíme hlas.

Spolu, i každý sám

O prázdninách a dovolené se těšíme, jak budeme všichni spolu a užijeme si společný čas. Konečně nebude muset nikdo do práce, ani do školy či školky.

Že to může být náročné, jsem už zmiňovala.

Je dobré proto předem naplánovat nejen společné aktivity a dobrodružství, kterých se účastníme společně, ale i čas pro každého zvlášť. A ten dodržet.

Jen dostatek času v klidu, bez dětí, o samotě, případně v jiné společnosti dokáže většině z nás pomoci k tomu, abychom si společný čas s dětmi a s rodinou skutečně užili.

Jinak chutná zmrzlina, když ji máte jednou za čas a jinak, když jste nuceni nejíst celé dny nic jiného.

I o prázdninách doporučuji praktikovat denní desetiminutovku. Je to skvělá prevence ztráty kontaktu se sebou a posléze i s vašimi dětmi. Má také moc redukovat výbuchy hněvu a dalších emocí.

Metodu popisuji v e-booku zdarma Z bouchajícího papiňáku laskavou mámou.

Jen ho nechte, ať se nudí. A klidně i sebe 😉

„Mamííí, já se nudím!“ Věta, která děsí některé rodiče. Ne, nemusíte předhazovat svému dítku 100+1 zábavných aktivit a doufat, že aspoň jednu z nich neodbude větou: „Ale to se mi teď nechce.“

Nemusíte mít pro něj program od rána do večera.

Je žádoucí, aby i děti měly nějaký čas pro sebe, který není nijak strukturovaný. Děti se potřebují naučit být sami se sebou a vymýšlet si samy zábavu.

Nuda je skvělým východiskem pro nové nápady a naši kreativitu.

Takže klidně nechtě děti, ať se nudí.

Ani vám trochu nudy neuškodí.

Hranice, hranice a zase ty hranice

Stejně tak, jako není třeba být sama zodpovědná za veškerou zábavu dětí po čas prázdnin, nejsme a nemůžeme být plně zodpovědní za emoce ostatních členů rodiny, stejně tak oni nenesou zodpovědnost za ty naše.

Je dobré hlídat si vlastní hranice. Co mi dělá dobře a co už je za mou hranicí a sám se postarat o to, abychom své hranice střežili. Nikdo jiný to za nás neudělá.

My sami se musíme naučit vnímat, co je pro nás příliš a včas se o sebe postarat. My jsme tvůrci svého osudu. Máme možnost volby. Jsme důležití. Mysleme na sebe. Dáme tím skvělý základ do života i našim dětem.

Vše je v pořádku. Všechny emoce i vše, co se děje.

S výše uvedeným také souvisí rada nebrat si příliš osobně jakoukoli nepohodu jiného člena rodiny. Je fajn hledat, jak to udělat, aby nám všem bylo dobře. Většinou ale i při té nejlepší snaze nebude vše dokonalé, nebudou všichni stále dobře naložení. To je v pořádku.

Jestli si tím necháte zkazit určité chvíle, dny nebo celou dovolenou, je jen na vás. Je to vaše volba.

Jste přesně tam, kde právě teď potřebujete být. Pořád. Neustále. Vše je v pořádku. Stačí jen mít to na paměti či ještě lépe na srdci. 😉

Přeji vám krásné prázdniny i dovolenou!

P.

P.S. aneb praktické tipy (nejen) na prázdniny bez křiku

P.S.: Máte raději praktické tipy než obecná moudra, která se sice krásně čtou, ale převést je do praxe se zdá na první pohled nemožné? Stáhněte si můj e-book zdarma. Najdete v něm hned 3 konkrétní tipy, které můžete začít ihned praktikovat a s jejich pomocí zredukovat svůj nezvladatelný hněv.

E-book máte už stažený a přečtený? Přečtěte jej znovu a praktikujte. Poctivě. 😉 Za výsledky ručím.

Nestačí vám to? Chcete víc? Tak vzhůru do dalšího dílu, který je plný dalších praktických tipů. Garantuji vám, že po jeho pečlivém přečtení už nebudete stejní.

Pavla Kupčo

Psycholožka, bodyterapeutka a matka. Na základě svých zkušeností (osobních i profesních) pomáhá ženám lépe zvládat jejich emoce, aby nemusely bouchat vzteky a křičet na své děti. Pomáhá jim zažívat více klidu, lásky a harmonie.

K přijetí, prožití a transformaci hněvu používá nejen techniky práce s myslí, ale i s tělem. Zahrnutí těla umožňuje rychlejší a efektivnější změny.

Inspiruje, jak růst se svými dětmi i se svým hněvem.

Je autorkou e-booku Papiňák pod kontrolou: Jak přestat křičet na své dítě, meditace Dobrá máma a on-line kurzu Jak méně křičet a žít ve větší harmonii se sebou samou i se svými dětmi.

Její příběh si můžete přečíst zde.

Chcete se podělit o své dojmy a zkušenosti? Máte dotaz? Pište do komentářů:

comments

Níže zadejte své křestní jméno a e-mail

 

Pošlu Vám e-book Z bouchajícího papiňáku laskavou mámou. A spolu s ním získáte i pravidelnou dávku inspirace, jak žít šťastněji a vyrovnaněji (nejen) s dětmi.

 

 

Váš e-book už je na cestě k vám!